Fundació Privada Sant Antoni Abat | L’Expo/Biennal de Pessebres, una oportunitat per redescobrir l’església dels Josepets

Rètols i plànols explicatius a l’entrada de l’exposició

La ciutadania de Vilanova i la Geltrú i els forans tindran una oportunitat per redescobrir l’església dels Josepets a partir d’aquest dissabte 1 de desembre, amb motiu de la inauguració de l’Expo/Biennal de Pessebres de Catalunya. L’església de l’antic convent dels Carmelites Descalços, situada al costat de l’Hospital de Sant Antoni Abat, acull durant els mesos de desembre i gener (fins al 3 de febrer) una mostra de 37 obres procedents de gairebé una trentena d’entitats pessebristes de tot Catalunya i, a més, més d’una vintena de diorames ambientats en diferents espais singulars de Vilanova i la Geltrú, com els mateixos Josepets. Tot aquest projecte expositiu és organitzat per l’Associació Pessebrista de Vilanova i la Geltrú. La Fundació Sant Antoni Abat hi participa amb la cessió de l’espai.

El mateix 1 de desembre s’inauguraran també dues exposicions al Centre d’Art Contemporani La Sala, sota un mateix títol: Pessebres del poble. El poble en els pessebres. Aquesta iniciativa inclou una magnífica mostra de figures de pastors i un recorregut pels 75 anys de l’Associació Pessebrista de Vilanova i la Geltrú. A més, l’Associació obrirà també al seu local del carrer Manuel de Cabanyes la tradicional exposició anual de diorames realitzats pels socis de l’entitat. I, enguany, el Pessebre de la Ciutat de la plaça de la Vila, que també quedarà inaugurat dissabte. Les exposicions es podran visitar a  partir de diumenge 2 de desembre tots els dies feiners, de 18 a 20.30 h, i els dissabtes, diumenges i festius de 12 a 14 h i de 18 a 20.30 h. L’entrada és lliure.

La Biennal de Pessebres ofereix, doncs,  la possibilitat de redescobrir un espai històric i monumental vilanoví que no està obert al públic habitualment. L’església de Sant Josep o dels Josepets, declarada Bé Cultural d’Interès Local, neix al mateix temps que el convent de l’orde dels Carmelites Descalços, i va quedar totalment acabada el 1790. Durant els motins anticlericals de 1835, es va destruir l’altar i diversos elements de l’església, i els frares van ser exclaustrats. L’església, el convent i els terrenys van ser desamortitzats i a mitjan segle XIX el convent es va convertir en hospital i l’església es va tornar a obrir al culte. Novament l’interior de l’església va ser destruït el juliol de 1936. Després de la Guerra Civil, es va usar com a església parroquial fins que es van acabar les obres de restauració de l’església de Sant Antoni Abat. Posteriorment, va ser tancada. L’església s’adapta als models del classicisme barroc. Segons l’inventari del Patrimoni Històric, Arquitectònic i Ambiental de Vilanova i la Geltrú, l’església de Sant Josep “esdevé un  important element arquitectònic, conforma un espai urbà de gran interès per a la ciutat i és referent visual del carrer de Sant Josep i des del torrent de la Pastera”.

La Fundació Sant Antoni Abat impulsa el projecte de l’Espai Cultural Els Josepets. Aquest projecte preveu acollir a l’església el Museu – Exposició “Casa de la Festa”, dedicat a la cultura popular; un espai polivalent on poder celebrar activitats com ara concerts, exposicions, conferències, etc.; i recuperar l’antiga Capella del Carme per realitzar activitats litúrgiques (noces, bateigs, comunions). La iniciativa es troba ara en la fase de recollida de fons per fer possible la consolidació de tot l’edifici, la redacció del projecte definitiu i la seva execució.