Fundació Privada Sant Antoni Abat | La Fundació agraeix a la família Borrell la seva col·laboració i rep les claus d’un habitatge

La Fundació Sant Antoni Abat ha agraït aquest divendres 21 de desembre a la Sra. Bibiana Fabré (vídua de Josep Maria Borrell), així com a la família Borrell, la custòdia d’un habitatge donat el 1986 a la Fundació Hospital Comarcal de Sant Antoni Abat pel Sr. Joan Massagué Campamà, familiar de la Sra. Fabré.  En un acte celebrat a la seu de la Fundació, la família Borrell / Fabré ha lliurat a l’entitat les claus d’aquest habitatge.

Durant aquests anys, el pis ha estat utilitzat per la família Borrell per tal d’ajudar persones necessitades, tal com ha recordat Toni Borrell, fill de Josep Maria Borrell. “L’habitatge ha estat destinat a les mateixes finalitats de la Fundació Sant Antoni Abat, amb el mateix esperit, acollir persones amb pocs recursos, especialment famílies”. La gerent de la Fundació, Dolors Camacho, ha lliurat a la Sra. Fabré una litografia original del centenari de la Fundació, obra d’Artur Duch.

Durant l’acte, el voluntari de la Fundació Raimon Serret ha glossat la figura de l’empresari i home de futbol Josep Maria Borrell, traspassat el juliol passat, de qui ha destacat el seu aspecte més humà i ha qualificat de “tot sentiment”. “Si algú ha treballat per la gent jove de Vilanova i la Geltrú és ell”, ha afirmat, “a través del món del futbol, en el qual ell era un savi. Gràcies a la seva perserverança”, ha assenyalat, “avui tenim un estadi com el dels Alumnes Obrers”.

Joan Massagué va ser donant, a banda del pis esmentat, d’altres habitatges que han contribuït a poder acollir persones en risc d’exclusió social, com també  d’aportacions econòmiques dineràries que s’han reinvertit en la ciutadania, donant i prestant serveis, finalitat de la Fundació.

Els llegats suposen una font d’ingressos molt important per a les fundacions o entitats sense ànim de lucre. Podríem definir el llegat com l’acte pel qual una persona, en el seu testament, deixa un bé o dret concret a una o diverses persones físiques o jurídiques, com ara les fundacions. Es tracta, doncs, d’una atribució patrimonial a títol personal.

Històricament, els llegats han tingut un paper primordial en el sosteniment d’entitats benèfiques, com ara els antics hospitals. De fet, el primer esment escrit que tenim sobre l’Hospital de Sant Antoni Abat són unes deixes que li va fer en el seu testament l’any 1358 el Senyor de la Quadra de Cortei (avui Torre del Veguer), Guillem de Cortiello. L’antic Hospital, situat al carrer dels Estudis, es va poder ampliar al segle XVIII gràcies al llegat de Maria Garí i Roig, vídua de Ramon Garí, i d’altres deixes.

L’antic convent dels Carmelites, edifici que avui ocupa l’Hospital, i l’església dels Josepets, van ser construïts gràcies al llegat de Raimon de Sambassar, mort el 1732. Són només alguns dels exemples de la importància dels llegats en el creixement del que avui en podríem anomenar entitats socials. En l’actualitat, els llegats continuen tenint un paper destacat en el sosteniment d’aquestes entitats.

Tothom, tingui el patrimoni que tingui, pot deixar un llegat a una entitat com la Fundació Sant Antoni Abat. Només cal especificar-ho en el testament. Les fundacions garanteixen que els recursos llegats es faran servir per a objectius socials i d’interès públic, com l’ajut a persones en risc d’exclusió social o la promoció de l’atenció sanitària.