Acollida a persones en risc d’exclusió | Fundació Privada Sant Antoni Abat

Acollida a persones amb risc d’exclusió

La Fundació Sant Antoni Abat té entre les seves finalitats l’atenció social en l’àmbit de Vilanova i la Geltrú i la seva àrea d’influència. La seva principal especialització són els habitatges d’acolliment per a col·lectius desfavorits, com les persones que han recuperat la llibertat o estan en procés de fer-ho, les persones en situació d’emergència social i els joves en risc d’exclusió. Per a això, disposa dels següents recursos residencials:

CA L’OLIVERA

La Fundació Sant Antoni Abat disposa de Ca l’Olivera, un habitatge per a persones en procés de canvi de llibertat i altres que acaben d’assolir-la i que, a causa de la manca d’arrelament social, necessiten suport professional i emocional. L’estada en aquest pis és temporal, d’entre un i tres mesos. Aquest servei està  concertat amb el Departament de Justícia de la Generalitat de Catalunya, dins del programa de recursos residencials fora dels centres penitenciaris per a la reinserció de la població reclusa de Catalunya i alliberats condicionals.

Durant la seva estada, els usuaris disposen d’un programa individualitzat realitzat pels professionals de la Fundació, d’acord amb les seves necessitats. Reben assessorament i acompanyament per a realitzar gestions administratives, accedir a plans de formació, etc. També es fomenta la seva autonomia i els hàbits saludables per a la millora de la qualitat de vida. L’objectiu final és que l’usuari superi el primer impacte de llibertat i creï noves eines i recursos socials per fomentar la seva inserció. Aquest programa es va posar en marxa el desembre de 2017, amb resultats molt positius.

D’altra banda, la Fundació Sant Antoni Abat posa a disposició de la ciutadania un telèfon d’informació i suport per a familiars i interns de centres penitenciaris, gestionat per l’equip de voluntariat de presons. L’objectiu és donar assistència i suport telefònic a persones en procés d’ingressar a centres penitenciaris o reclusos de primer ingrés, i també als seus familiars. Aquesta línia també ofereix informació a qualsevol ciutadà interessat. (Telèfon: 678 515 406; mail: pasei@fundacioabat.cat, i fax: 938 531 519).

CAN MARGALLÓ

A més, la Fundació ofereix també acollida a persones en situació d’emergència social, en un treball conjunt amb els diferents agents socials de Vilanova i la Geltrú, especialment amb els Serveis Socials de la ciutat. L’habitatge Can Margalló, també de caire temporal, està adreçat tant a persones en situació de vulnerabilitat en l’àmbit de l’habitatge com a persones grans amb sospita de maltractament. El treball en aquest servei inclou suport professional per aconseguir tant la millora de l’estat general de l’usuari com la resolució de la seva problemàtica. Aquest recurs es va posar en marxa l’abril de 2020. La posada en marxa d’aquest recurs, la primavera de 2020, es va avançar per a acollir persones sense sostre durant el període de confinament a casa de la pandèmia de Covid-19.

CAN CORRIOL

La Fundació Sant Antoni Abat disposa, a més, de l’habitatge Can Corriol, adreçat a persones joves en risc d’exclusió. Aquest projecte proporciona als participants habitatge d’acollida (un pis autònom),i una intervenció individualitzada (Pla de Treball Individualitzat) per a cada un d’ells, focalitzada en el foment de l’autonomia i l’emancipació dels joves. S’adreça a persones majors d’edat, entre 18 i 21 anys. El pis té una capacitat per a 5 persones, ampliable a 6, i es troba a menys de 10 minuts a peu del centre de la ciutat. Es va posar marxa l’estiu de 2021.

L’habitatge està atès per l’equip de professionals de la Fundació, que hi fan un seguiment i un acompanyament diari. L’equip està integrat per psicòleg, educadora social, auxiliar i treballador d’oficis diversos. El programa compta també amb el suport del voluntariat de la Fundació. Els casos susceptibles de ser acollits en aquest projecte són identificats i derivats a través de les regidories d’Infància i Joventut, i d’Acció Social, de l’Ajuntament de Vilanova i la Geltrú.