Fundació Privada Sant Antoni Abat | Voluntariat

Voluntariat

Voluntariat Social

El petit gest de donar part del nostre temps als altres de manera altruista ens ajuda a progressar i a créixer com a persones. El Grup de Voluntariat Social de la Fundació Sant Antoni Abat, conjuntamewnt amb el Consorci Sanitari del Garraf i Alt Penedès, gestiona els voluntaris que donen suport emocional i personal als pacients ingressats a l’Hospital de Sant Antoni de Vilanova. Aquest suport actua com a complement a la família i als professionals sanitaris, sense substituir en cap moment les seves funcions. El voluntari o voluntària actua sempre sota la supervisió, coordinació i autorització del personal sanitari.

Entre altres tasques, el voluntari escolta, conversa i passeja amb la persona ingressada. Col·labora en el procés d’adaptació al centre i dona suport emocional i afectiu. A més, també pot ajudar a millorar el nivell d’autonomia del pacient. Algunes tasques son la lectura conjunta, la distracció amb jocs recreatius, etc. També s’acompanya l’usuari en tràmits diversos. Igualment, els voluntaris col·laboren en les activitats lúdiques i recreatives organitzades durant les festes assenyalades (Nadal i Reis, Tres Tombs, Carnaval, Sant Jordi, etc.).

L’objectiu del voluntariat d’un centre sanitari és acompanyar i ajudar a potenciar l’autoestima de les persones ingressades, fent que no se sentin soles i que se sentin compreses i escoltades. En definitiva, trencar la rutina i ajudar a donar sentit a la seva vida.

D’altra banda, la Fundació acull alumnes d’ESO que cursen l’assignatura Aprenentatge i Servei. La posada en marxa d’aquesta matèria, que des del curs 2019-2020 és obligatòria a quart d’ESO, vol promoure que els alumnes experimentin i protagonitzin accions de compromís cívic, aprenguin en l’exercici actiu de la ciutadania, i posin en joc els seus coneixements i capacitats al servei de la comunitat. A la Fundació, els i les alumnes han participat en activitats amb les persones ingressades a l’Hospital de Sant Antoni, amb l’acompanyament i supervisió del servei de voluntariat, amb resultats molt satisfactoris.

Projecte Via

La Fundació ha estat reconeguda pel Departament de Justícia de la Generalitat de Catalunya com a entitat col·laboradora en l’àmbit del voluntariat de centres penitenciaris. La Fundació impulsa el projecte VIA (Voluntariat d’Interns i Alliberats) per capacitar, seleccionar i formar persones voluntàries que treballaran en diversos projectes, tant a l’interior dels centres penitenciaris com en els recursos externs que l’entitat té per a la reincorporació de les persones alliberades a la societat.

A l’interior de les presons, i sempre sota les directrius dels equips de tractament, el voluntariat acompanya els interns en el seu procés de reinserció i utilitza l’escolta activa per ajudar a la reflexió i la motivació del canvi. Complementa el suport a l’entorn familiar i personal, canalitza l’ansietat de l’intern i el dota d’eines que li permetin fer front a entorns hostils. Igualment, l’ajuda en la manifestació dels seus sentiments i emocions i, a través de la reflexió conjunta, intenta analitzar l’origen i les causes que l’han portat a estar privat de llibertat. L’objectiu final és que sigui capaç de dissenyar models alternatius per al futur.

A l’exterior, els voluntaris de la Fundació participen en dos projectes propis de l’entitat: l’APRES (Ajut a Persones en Risc d’Exclusió Social), que ofereix places en un habitatge d’ús temporal a persones que han obtingut la llibertat i no disposen de xarxa social o familiar que els pugui ajudar en la fase inicial d’incorporació a la societat; i el servei d’Informació i Suport Penitenciari. Està adreçat tant a persones que han d’ingressar en un centre penitenciari com a les seves famílies. S’ofereix atenció i informació a través del telèfon o presencialment per intentar pal·liar el neguit que suposa l’ingrés a la presó, agreujat sovint pel desconeixement o la manca d’informació.