El Lalo, la imatge de la Fundació

Qui és el Lalo? I per què és avui la imatge de la Fundació Sant Antoni Abat?

Després de la Guerra Civil i durant la postguerra, els anys 40 del segle passat, l’Hospital de Sant Antoni Abat era ple de malalts a causa de la fam. El centre no donava a l’abast per cobrir les necessitats dels pacients. En aquest context ple de dificultats, des de l’emissora EAJ 35 Radio Villanueva, el que després seria Ràdio Vilanova, va néixer una iniciativa radiofònica que arribaría a ser molt popular a la ciutat. El locutor Josep Anton Serra Alsina va encarnar la figura del Lalo, un infant trapella que parodiava i feia comentaris critics sobre tot allò que passava a la Vilanova i la Geltrú de l’època.

Els nens  i nenes de Vilanova passaven pels estudis d’EAJ 35 Radio Villanueva a aportar donatius (molts d’ells en espècies, menjar, roba, etc.)  i saludaven els seus familiars o feien alguna intervenció per la ràdio. La popularitat del personatge va ser tal que posteriorment se’n va fer una representació. Els hereus de Serra Alsina han cedit la imatge a la Fundació Sant Antoni Abat, que l’ha registrat com a element corporatiu identificador de la institució. El Lalo representa molt bé els valors vilanovins de l’altruisme, la trapelleria i, per sobre de tot, la humanitat. La mateixa de la qual feia gala el seu intèrpret, en Josep Anton Serra Alsina.

VALENTÍ CASTANYS I BORRÀS (1898-1965)

El dibuix del Lalo és obra de Valentí Castanys i Borràs, nascut a Barcelona el 1898 i mort el 1965; va ser dibuixant, humorista radiofònic i comediògraf català.

A l’arxiu històric de la ciutat de Barcelona es conserva un fons de 395 dibuixos originals de Valentí Castanys, realitzats a ploma amb tinta xinesa, de traçada neta i segura, d’acurada tècnica i format, en què es representen caricatures dels principals protagonistes de la vida política del país durant els anys de la II República.

JOSEP ANTONI SERRA I ALSINA (1913-1990)

En els anys de la postguerra, l’Hospital de Sant Antoni Abat era ple de malalts a causa de la fam i el centre no donava a l’abast per cobrir les necessitats dels pacients. És en aquest context que va néixer una iniciativa radiofònica que amb el temps gaudiria de gran celebritat i popularitat. El locutor Josep Anton Serra Alsina, va encarnar la figura fictícia d’un infant trapella al qual va anomenar “LALO”.

En Josep Anton Serra Alsina se servia d’aquest infant fictici per tal de parodiar i fer comentaris crítics sobre els successos remarcables de la Vilanova i la Geltrú d’aquell temps a través de les emissions dominicals d’EAJ35 Ràdio Vilanova; en un programa que tenia, com a principal fi, dotar de recursos l’Hospital de Sant Antoni Abat.

SERGI SERRA I MUÑOZ (25-12-1972)

En l’any de celebració del Centenari de la Fundació Sant Antoni Abat, Sergi Serra i Muñoz (net de Josep Antoni Serra i Alsina) fa donació de la Marca / Patent Lalo a la Fundació poder continuar la tasca envers els col·lectius més desfavorits.

El 6 de novembre de 2017, es fa escriptura pública de la donació, davant notari. El 26 de març de 2018 es publica en el Butlletí Oficial de la Propietat Intel·lectual la marca a favor de la Fundació Sant Antoni Abat.

ARTUR DUCH I PUIG (Sitges, 1951)

L’artista sitgetà Artur Duch ha estat l’autor dels nous dibuixos del Lalo, que prenen com a referència l’original. No es disposava de dibuixos, ni logos originals. Ha realitzat quatre variacions del personatge: el típic, amb bicicleta, caminant i corrent).

L’Artur Duch va ser el creador de les litografíes editades amb motiu de la celebració de Centenari de la Fundació Sant Antoni Abat.